Dedicated to Maja Mijatović
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Sequitur XII performed by Goska Isphording (harpsichord) and Karlheinz Essl (live-electronic)
NatLab Eindhoven, 10 Sep 2010
In this composition, the harpsichord is played in a highly unconventional manner. Except for the end of the piece, no keys are touched. Instead, the sound board and the lowest string of the instrument (1F) are excited in different manners. A contact microphone mounted on the sound board acts like an acoustic lense that amplifies sounds that are normally inaudible. The interaction between the harpsichordist and the live-electronics creates a kind of meta-instrument. Its novel sounds and expressions purposely avoid the typical percussive sound of the harpsichord, which is only heard at the end of the piece as a quotation.By preparing the instrument with a thin nylon thread, sustained „drone“ sounds can be produced as an antitheses to the needle-sharp and rapidly decaying harpsichord attacks, which György Ligeti tried to overcome in his harpsichord composition Continuum.
Introduction to Sequitur XII at the INTER/actions Symposium
Bangor/Wales, 11 Apr 2012
In Anknüpfung an die berühmten Sequenze von Luciano Berio für virtuos gespielte Soloinstrumente unter Erweiterung ihrer spezifischen Klangmöglichkeiten arbeitet Karlheinz Essl seit 2008 an seinem Sequitur-Zyklus, der diesen Ansatz unter Einbeziehung von Live-Elektronik weiterverfolgt: Ein genau ausnotierter Solopart wird über ein Mikrophon in eine eigens entwickelte Software eingespeist, das in Echtzeit einen Kontrapunkt generiert. Sequitur XII, das für Maja Mijatović entstand, gewinnt seinen klanglichen Reichtum paradoxerweise durch einen Verzicht: Fast über die gesamte Dauer werden keine Tasten angeschlagen, um den typischen Cembaloton zu vermeiden. Stattdessen werden die Klänge fast ausschließlich auf unorthodoxe Weise erzeugt: Durch Streichen, Schaben und Klopfen am Resonanzboden, durch die auf vielfache Weise direkt zum Klingen gebrachte tiefste Saite – unter anderem durch einen Nylonfaden, der an ihr befestigt ist und langgezogene Sounds ermöglicht. Jenes Kontaktmikrophon, das am Resonanzboden befestigt ist, "wirkt dabei wie eine akustische Linse und verstärkt Klänge, die sonst unhörbar bleiben würden" (Essl). Wenn dann ganz am Ende doch noch ein repetierter, regulärer Cembaloton erklingt, wirkt dies wie ein verfremdetes Zitat. (Daniel Ender)
Composer Karlheinz Essl experimenting with a harpsichord,
exploring new ways to produce sounds never heard before on this instrument.
This finally led to the composition Sequitur XII for harpsichord and live-electronics.
The score of Sequitur XII can be downloaded for free. Please note that the music is protected by copyright.
Goska Isphording and Karlheinz Essl performing Sequitur XII
NatLab Eindhoven, 10 Sep 2010
Video: Jaan Bossier
Nissim Schaul, Nouvelles technologies, anciens instruments: le clavecin et la mixité.
Master thesis, Université Paris VIII, Département de Musique (Paris 2013), p. 29-32.
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Updated: 30 May 2021