Karlheinz Essl

Portrait KHE


river_run

for guzheng and live-electronics
2016

Dedicated to Ming Wang



Basics | Requirements | Score | Software | Listen | Performances


riverrun
past Eve and Adam's
from swerve of shore to bend of bay
1


river_run, performed by Ming Wang und Karlheinz Essl
Musiikkitalo, Camerata Hall (Helsinki, 28 Oct 2016)


deutsch

Diese Komposition ist die Weiterführung meiner Beschäftigung mit der chinesischen Musikkultur, die ich 2015 mit Autumn’s Leaving für Pipa und Live-Elektronik begonnen hatte. Im Zentrum steht nun die Guzheng, ein Zupfinstrument mit 21 Saiten, dessen charakteristischer „Sound” durch eine pentatonischen Stimmung geprägt ist. Die daraus - zwangsläufig - resultierenden Klangklischees und den mit ihnen transportierten Exotismus wollte ich unter allen Umständen strategisch vermeiden - durch zwei gezielte Interventionen:

1) Eine spezielle Stimmung erzeugt ein erweitertes harmonisches Bezugssystem, welches asiatische Pentatonik und westliche Chromatik miteinander verklammert.

2) Die Live-Elektronik bereichert die Guzheng nicht nur klanglich; sie greift auch massiv in die kompositorische Struktur ein, die sich gelegentlich orchestral verdichtet oder zu Glockengeläute transzendiert.

Dieses hybride und äußerst labile Setting erzeugt ein sanft schwingendes System aus Instrument und Elektronik, Westen und Osten, Nähe und Ferne, Alt und Neu. Manchmal werden Erinnerungen an Schubert, Mahler, Berg und Deep Purple an die Oberfläche gespült, um sofort wieder im Strom der Klänge unterzutauchen.


Einführung in river_run von Karlheinz Essl
Alte Schmiede (Wien, 14 Oct 2016)


english

The Guzheng is an old Chinese instrument with 21 plucked strings. Its characteristic sound is strongly determined by a pentatonic tuning which evokes numerous clichés. In order to avoid them, I created an uncommon scordatura that combines Asian pentatonic with European chromaticism. Thanks to the live-electronics, the sound of the Guzheng can be transformed from orchestral aggregations to bell-like timbres.

These interventions generate an unstable equilibrium between instrument and electronics, East and West, old and new. At certain points, memories of Schubert, Mahler, Berg and Deep Purple float to the surface before they are washed away by the stream of sounds.


Listen

Studio recording of river_run
Studio kHz (29 Sep 2016)


Tuning

This piece uses a non-standard tuning of the Guzheng:

river_run tuning © 2016 by Karlheinz Essl

In the upper staff, the resulting sounds are written. In the staff below you see a tabulature referring to a pentatonic tuning based on D.


Requirements


Setup


Software for Live-Electronics

A standalone application for MacOS X written in Max, utilizing Karlheinz Essl's RTC-lib (Real Time Composition Library)


Software for the live-electronics, © 2016 by Karlheinz Essl

Software for the live-electronics, written in Max
© 2016 by Karlheinz Essl


Score

The score of river_run can be downloaded for free. Please note that the music is protected by copyright.


Karlheinz Essl: river_run p.5

Excerpt from Karlheinz Essl's river_run (2016)
© 2016 by Karlheinz Essl


Karlheinz Essl: river_run p.12

Excerpt from Karlheinz Essl's river_run (2016)
© 2016 by Karlheinz Essl


Karlheinz Essl: river_run p.13

Excerpt from Karlheinz Essl's river_run (2016)
© 2016 by Karlheinz Essl


Footnote

1 James Joyce, Finnegans Wake (London: Faber & Faber 1939), Book I, Chapter 1



Home Works Sounds Bibliography Concerts


Updated: 28 Oct 2016