Karlheinz Essl & Ute Völker

AEOLIA

sound explorations for accordion and modular synthesizer

Tue, 21 October 2025, 19:30
BMCA Warehouse (Vienna)

KHE+Voelker


deutsch
Nach 20 Jahren treffen sich zwei Freund:innen wieder auf der Bühne. Sie mit ihrem Akkordeon auf den Knien, er mit seinem elektronischem Equipment auf einem Tischchen drapiert.

Die Schwingungen aus den Tiefen des Akkordeons vereinen sich mit den Klängen der Elektronik. Natürliche Instrumentalklänge und analoge elektronische Sounds verschmelzen zu einer Klanginsel, die mit ständig wechselnden Färbungen durch den Raum zu fliegen scheint.

In ihren Improvisationen loten Völker und Essl die Gemeinsamkeiten und Differenzen in den Klangfarben, den musikalischen Konzepten und ihren unterschiedlichen ästhetischen Vorstellungen aus.

AEOLIA: ein Trip zur „schwimmenden Insel“ des Windgottes, wo elektrisierte Luft das Gebläse umspielt.


Karlheinz Essl: synthesizer, Ute Völker: accordion
Live at BMCA Warehouse Vienna (21 Oct 2025)


flag-english_3D
Two friends meet again on stage after 20 years. She sits with her accordion on her knees; he stands with his electronic equipment arranged on a small table.

The vibrations from the depths of the accordion unite with the electronic sounds. Natural instrumental tones and analogue electronic timbres merge into an ever-changing soundscape that seems to fly through the room.

Through their improvisations, Völker and Essl explore the similarities and differences in timbre, musical concepts, and aesthetic ideas.

AEOLIA: a trip to the 'floating island' of the wind god, where electrified air dances around the blower.


AEOLIA Flyer


Biographies

Ute Völker studierte Akkordeon und Tonsatz an der Musikhochschule Köln / Abteilung Wuppertal und anschließend Musikwissenschaften, Germanistik und Phonetik in Köln, Wien und Paris. Sie absolvierte zusätzlich ein Studium für Kulturmanagement an der Technischen Universität Kaiserslautern. Als Akkordeonistin auf freie improvisierte Musik spezialisiert und lotet die Möglichkeiten ihres Instrumentes aus. Sie erschafft Klangarchitekturen, die in Raum und Zeit zerfließen und sich zu immer wieder neuen und überraschenden akustischen Formen verbinden. Sie konzertiert regelmäßig bei internationalen Festivals für improvisierte Musik in Europa, wo sie als Solistin oder mit verschiedenen Besetzungen auftritt. Sie gab Konzerte in den USA, Kanada, Afrika, China und in Südamerika. Sie lebt in Wuppertal und arbeitet als Musikpädagogin.

Ute Völker ist Mitbegründerin des Ensembles für neue und improvisierte Musik, PARTITA RADICALE, dessen Arbeit sich auf die Entwicklung eigener Improvisationszyklen, Stummfilmvertonungen, Zusammenarbeit mit Komponisten und Theaterprojekte erstreckt. Darüber hinaus arbeitet sie in interdisziplinären Projekten mit Bildenden Künstlern, Videofilmern, Schauspielern, Literaten und Perfomern zusammen. Dokumentiert ist ihr Schaffen auf den CDs „NachtBlau” und „Leuchtfische“ mit Angelika Sheridan (valve records), „Anthrazit“ Akkordeonsolo (free elephant), „baggerboot“ mit Gottschalk u. Jaquemyn (henceforth records), „frutas azules“ mit Partita Radicale (free elephant), „Three Planets“ mit Russell u. Werchowski (EMANEM), „Rumania today 3“ mit Partita Radicale (Sonoton).

utevoelker-SW

Foto © Silke Kammann



Karlheinz Essl ist Komponist, Elektronik-Performer, Medienkünstler und Software-Designer. Er studierte Komposition bei Friedrich Cerha und Musikwissenschaft in Wien und promovierte 1989 über Anton Webern. Composer-in-Residence bei den Darmstädter Ferienkursen, am IRCAM in Paris und bei den Salzburger Festspielen. Von 2007-2025 Professor für Elektroakustische Komposition an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.

Neben Instrumentalwerken und Kompositionen mit Live-Elektronik entwickelt er generative Kompositionssoftware, Improvisationskonzepte, Klanginstallationen und Performances. Zusammenarbeit mit Künstlern wie Harald Naegeli ("Sprayer von Zürich") und Jonathan Meese, den Schriftstellern Andreas Okopenko und Erwin Uhrmann und der Choreografin Andrea Nagl. Als Improvisator tritt er mit selbstentwickelten digitalen Software-Instrumenten und analogen Modularsynthesizern auf.


KHE-Puteanu_2025

Foto © Robert Puteanu

Review

by Neve Regli

After 20 years, two friends meet again. At BMCA Storage with their performance "Aeolia". Artists Ute Völker and Karlheinz Essl take us on a journey into a floating state, where the island of Aeolia itself opens up as a metaphor, the island of the wind god Aeolus. Ute Völker studied accordion and composition at the Cologne University of Music, in the Wuppertal department. She then studied musicology, German language and literature, and phonetics in Cologne, Vienna, and Paris. Völker specialises in free improvised music and creates sound architectures. She has given concerts in the USA, Canada, Africa, China, and South America. Ute Völker lives and works as a music teacher in Wuppertal. Karlheinz Essl is a composer, electronic performer, media artist, and software designer. Essl studied composition with Friedrich Cerha and musicology in Vienna. In 1989, he received his doctorate with a thesis on Anton Webern. Essl was composer-in-residence at the Darmstadt Summer Courses, at IRCAM in Paris, and at the Salzburg Festival. From 2007 to 2025, he was a professor of electroacoustic composition at the University of Music and Performing Arts in Vienna.

Sitting in front of us is Ute Völker with her accordion, standing next to her is Karlheinz Essl with his synthesiser and his specially developed vuvuzela installation. Essl uses a Talkbox for this. However, the tube is not placed in the mouth, but goes through the vuvuzela. The wah-wah pedal of the Talkbox comes from his synthesiser with the vuvuzela. The vuvuzela allows the sound from the amplifier to be filtered differently, as the opening of the vuvuzela is very narrow. What is exciting here is the friction between the self-sounding interrupting aerophone instrument, the accordion, and the purely electronically produced sounds of the synthesizer. Electronic waves meet profoundly deep tones from the accordion.

The performance begins with a storm, a deep rumbling sound, and short melodies seem to be heard in all the confusion. Only to be blown away by the wild winds. The winds pile up, literally rushing over each other. The vuvuzela becomes alienated, emitting completely different sounds, no loud, high-pitched tones. It almost seems to whisper. But the accordion is also alienated. It breaks free from the cocoon of folk music, the image of the traditional accordion. It transforms into a monumental, breathing apparatus. It almost seems to have a life of its own. Deep, vibrating sounds are produced, but also long, gentle and soft sounds that can be barely heard. The clear sounds of the accordion mix with the unclear, digitally generated noises of the synthesiser and seem to be in dissonance, but then copy each other in other moments, creating an organic interweaving.

We dive into deep vibrations only to be carried back up again into light, playful and even hurricane- like winds. The performance repeatedly leaves room for pauses, allowing one to perceive dichotomy, disharmony, and symbiosis. Frames emerge. Each sound composition forms into a new structure, only to fade again and metamorphose into a new structure.

The deep blue of Ma Jia's work in the context of #occupyBMCA, starts to form individual atoms in the work that begin to move, a speckled chaos. The metal pipes seem to absorb the vibration, the patina moves. Michael Blank’s interwoven rubber plates appear to continue to grow with the Ma Jias Painting xx for #occupyBMCA, BMCA Storage, 2025, Photos: Theo Wery. sounds, to writhe and move with the tones, intertwining more and more. The ink on paper drawings behind the performers offer frames for the respective soundscapes. This fluid collage of distortions, high, low, wild, and gentle winds does not take us to Aeolia, for that island is probably unreachable. But it does take us to a metaphysical space that dissolves matter, allowing us to briefly forget where up and down are. The apparent chaos becomes clearer as soon as one stops looking for patterns, for there are none. There is only the moment.



Updated: 5 Nov 2025

Web
Analytics