Die Weisen aus dem Orient brachten Weihrauch, Myrrhe und Gold, um das Christkind zu ehren und aus seiner Epiphanie Trost und Hoffnung zu empfangen. Karlheinz Essl kreierte Computerprogramme, um zu Richard Wagners 200. Geburtstag kleine Ausschnitte aus dem Ring des Nibelungen, Tristan und Isolde und Parsifal zu dekomponieren, dekonstruieren als „Abarbeitungen“ an der Faszination von Wagners subtiler Klangkunst, die sein durch die Rezeption der Nazis beschädigtes Image musikalisch doch überstrahlt.
Der live in Echtzeit komponierte Mix erzeugt in jeder Aufführung eine andere Synthese, wie auch in jedem Krieg andere sterben, einfache Soldaten oder Helden, ganz ohne Pomp.
Performed by Karlheinz Essl at the Lacking Sound Festival
noiseKitchen @ Digital Arts Center, Taipei (13 April 2013)
Visuals by Karlheinz Essl
Video: Wan-Yu Lin
In Wagners Vorspiel musikalisiert das Motiv des „furchtbaren Sehnens“ die Liebessehnsucht aller Personen der Handlung. Im Tristanakkord, der die Spannungsmuster der Tonalität sprengte, fand sie ihr musikalisches Emblem. Vorhalte und Seufzer drängen zu einer Auflösung, die Essl aber immer wieder zurücknimmt, wie um dem bittersüßen Schmerz der Liebeserwartung in der Liebesentbehrung Unendlichkeit zu verleihen. Ein plötzlich ausbrechendes Forte verhallt, kein in wachsender Steigerung erreichter Höhepunkt, kein Durchbruch zur einer Seligkeit – und sei es auch die des Todes –, nur ein überraschender Ausbruch, isoliert wie Tristans Aufschrei in fortdauernder Einsamkeit. In unerwarteten Pausen reißt die Musik ab, unverhofft, verweigert die Hoffnung auf ein tröstliches Weitertönen. Jedes Versiegen des spröden Klangs ein Entzug, ein kleiner Tod. Die in ihren neuen Schichtungen clusterartig dissonanten Klänge lösen sich auf in Verläufen von haltlosen Glissandi wie Sirenen der Vergeblichkeit.
Tristan's Lament - soundtrack for the movie "Wagner Extase" by Karlheinz Essl
In Wolfram von Eschenbachs Parzival ist der segensreiche Gral ein vom Himmel gefallener Stein. Essl imaginiert ihn als einen Kristall und den Blick hindurch aufs Kaleidoskop seiner Lichtbrechungen als Öffnung von immer neuen Horizonten – jeder Moment, dem Formzwang zeitlicher Sukzession enthoben, ein erfüllter Augenblick.
Parsifal-Kristall - soundtrack for a room installation by Hannes Mlenek
in: Booklet zum Album Wagneriana (Radical Matters 2013)
The Three Magi from out of the East brought gold, frankincense and myrrh in honor of the newborn Christ and received comfort and hope from his epiphany. In 2013, Karlheinz Essl has created algorithmic computer software to decompose and deconstruct some small excerpts from The Ring of the Nibelung, Tristan and Isolde and Parsifal for Richard Wagner’s 200th anniversary. Even though being afflicted with the Nazi’s depravation of Wagner’s works, Essl decided to work on his resistant fascination for Wagner’s sound art.
In the crackling impulse sequences, certain aspects of Wagner’s sound spectrum become evident, although in an alienated manner. But the rhythms skeletonize the energetic momentum and the magnificence of the heroines of death as if the music would rather depict Gustav Mahler’s ghost army in Revelge. It draws the listener’s attention away from the triumphant war goddesses towards the miserable victims, who’s lives they take.
For every performance the musical material is recomposed in realtime, thus creating new syntheses – like in every war others die, soldiers and heroes, without any pomp.
Performed by Karlheinz Essl at the Lacking Sound Festival
noiseKitchen @ Digital Arts Center, Taipei (13 April 2013)
Visuals by Karlheinz Essl
Video: Wan-Yu Lin
In Wagner’s prelude, the “awful yearning” implies the longing for love in every person of the play, and it is musicalized in chromatic shifts and the famous Tristan chord, that has broken the traditional tension patterns of tonality. Sighs and suspensions claim for solutions, which Essl denies, again and again turning back, as if the loops of increasing tension could prolong the bittersweet pain of expecting love in missing it. A sudden “forte” dies away, there is no increasing progression towards a climax, no breakthrough into bliss – not even the bliss of death –, just a startling outbreak, isolated like Tristan’s screams in his dismal solitude. In unexpected breaks the music is torn to tatters – like Tristan tatters his bandage to open his wound for Isolde’s healing – but the abrupt pieces remain splintered and deny any hope for an embedding, comforting continuity. Every fade away of the rough sounds turns into deprivation, a small death beyond love. Layers of adapted sequences form dissonant cluster areas, which fade into courses of rootless slides like sirens of futility.
Tristan's Lament - soundtrack for the movie "Wagner Extase" by Karlheinz Essl
Essl stretches the reversed sound segments of Wagner's original once, twice, four times and eight times. Like loops, these musical layers are interwoven into a texture. The composer controls the algorithmic mixture of the material creating individual combinations. In spite of his complex deconstruction, Essl saves the aura of Wagner’s homophonic music. In a process of condensation and equalization, the blurred transitions develop a musical dramaturgy of their own. This soundscape recalls Mahler’s polyphony, which let music of different origins sound together, and it also recalls György Ligeti’s technique of structural blurring in pieces like Lux aeterna.
In Wolfram von Eschenbach’s Parzival, the Holy Grail is a stone that had fallen from heaven. Essl imagines it as a crystal, and its kaleidoscopic light refractions open ever-changing views on new horizons. Beyond the urge of a formal order of succession, every instant becomes a moment of fulfillment.
Parsifal-Kristall - soundtrack for a room installation by Hannes Mlenek
in: Booklet zum Album Wagneriana (Radical Matters 2013)
Susanne Vill
Professorin für Theaterwissenschaft – Universität Bayreuth bis 2012, Organisation des Kongresses „Wagner und die Juden“; seit 2010 an der Universität Wien; zahlreiche Publikationen und Vorträge. Regisseurin – Theaterwerkstatt, Inszenierungen, Filme für das Bayerische Fernsehen. Sängerin – Konzerte, Rundfunkaufnahmen im In- und Ausland, auch mit eigenen Konzepten und Kompositionen, Workshops u.a. in der International School for Theatre Anthropology.
Home | Works | Sounds | Bibliography | Concerts |
Updated: 2 Nov 2013