Karlheinz Essl

Portrait KHE


ULURU

generative sound environment for an exhibition on contemporary Aboriginal Art
2004





english   Part of the legendary DREAMTIME Aboriginal Art exhibition was a painting and dance performance given by Aboriginal people from the Australian bush at the Essl Collection on 20 May 2001. The sculpture garden was transformed into the scene of a ritual in which dance, action-painting and music were combined to form a stirring "Gesamtkunstwerk" with nary a trace of esoteric folklore kitsch.

Composer Karlheinz Essl used a sound recording of this event and original recordings from the Australian bush as the basis for his sound installation ULURU, the title referring to the Aboriginal peoples’ sacred mountain (Ayers Rock). He developed a computer program (written in Max/MSP) based on the paradigm of granular synthesis which uses a randomised process to fragment sound material into minuscule atoms of sound. Generative composition algorithms combine these sound particles into a continuous real-time sound flow whose unpredictable evolution undergoes continuous permutations. Although the time structure of the original sound is completely unravelled by this process, its unique aura (in the sense of Walter Benjamin) is preserved. And yet, this aura is no longer rigidly tied to a particular object, but has turned into a free-flowing entity that can become part of the most diverse new combinations: alchemy of sound...

For the exhibition SPIRIT & VISION - Aboriginal Art, on show at the Essl Collection from 1 April 2004, real-time generated sonic particles will be projected into the Rotunda hall via four loudspeakers. Reflected by the curving wall, they will merge into atmospheric soundscapes that invite visitors to enter into a spiritual world that lies far beyond our European horizon.


ULURU user interface

Screenshot of the computer program that generates ULURU
© 2004 by Karlheinz Essl



deutsch   Im Rahmen der legendären Aboriginal Art Ausstellung DREAMTIME fand am 20.05.2001 eine Tanz- und Malperformance in der Sammlung Essl statt, die von Aboriginal People aus dem australischen Busch dargeboten wurde. Dabei verwandelte sich der Skulpturengarten in den Schauplatz eines Rituals, bei dem sich Tanz, Action-Painting und Musik zu einem berührenden Gesamtkunstwerk verbanden - fernab von jeglichem esoterischen Folklore-Kitsch.

Eine Tonaufnahme dieses Ereignisses sowie Originalaufnahmen aus dem australischen Busch dienten dem Komponisten Karlheinz Essl als Ausgangsmaterial für seine Klanginstallation ULURU, deren Titel sich auf den heiligen Berg der Aboriginal People (dem Aysers Rock) bezieht. Ein selbstentwickeltes Computerprogramm, das auf dem Paradigma der sog. Granular-Synthese basiert, spaltet das Klangmaterial mit Hilfe von Zufallsoperationen in kleinste Klangatome auf. Diese werden durch generative Kompositionsalgorithmen in Echtzeit zu einem unaufhörlichen Klangstrom zusammengefügt, dessen unvorhersehbarer Verlauf einem fortwährenden Verwandlungsprozess unterworfen ist. Obwohl dieses Verfahren die zeitliche Struktur des Originalklanges völlig auflöst, bleibt dennoch seine unverwechselbare Aura (im Sinne von Walter Benjamin) erhalten. Allein: diese Aura ist nun nicht mehr starr an einen bestimmten Gegenstand gekoppel, sondern kann als freies Fluidum vielfältigste Verbindungsformen eingehen: Klang-Alchemie...

Für die ab 01.04.2004 in der Sammlung Essl gezeigte Ausstellung SPIRIT & VISION - Aboriginal Art werden die echtzeit-generierten Klangpartikel über vier Lautsprecher in die Rotunde projiziert. Sie brechen sich dort an der gekrümmten Innenwand und verbinden sich dabei zu suggestiven Klanggestalten, die den Besucher in eine spirituelle Welt jenseits unseres europäischen Erfahrungshorizontes eintauchen lassen.



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Updated: 23 Aug 2021

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