Karlheinz Essl

Portrait KHE

Entsagung

for flute, bass clarinet, prepared piano, percussion, 4 loudspeakers and live-electronics
1991-93

Commissioned by IRCAM (Paris)


Basics | Program Note | Score | Reviews | Literature | Performances | CD


Entsagung (1991-1993) for flute, bass clarinet, piano, percussion and live-electronics
Klangforum Wien, Dir. Gerd Kühr


Program Note

Two worlds bounce off each other in this piece commissioned by IRCAM in Paris: an onstage four-piece instrumental ensemble is confronted by four loudspeakers positioned in space. Each of these two domains forms its own cosmos, and, during the course of the piece, shapes its own individual appearance.

From a highly amorphous beginning of whispering and stammering which is solely carried by the instruments, something resembling a "language" develops gradually. Slowly, a process of communication between the four instrumentalists begins. The entry of the other world (that of the loudspeaker-sounds) occurs unnoticeably: initially certain instrumental sounds are projected into the space as artificial resonances of the room and thus the initial rigid spatial restrain is destroyed.

Little by little the musical happening of the loudspeakers' world begins to differentiate itself. Out of mere commentaries about the instruments' search for language, independent musical forms slowly begin to develop. The instruments, which seem to have finally found their own language and begin to converse in it eloquently, are pushed more and more into the background by the sounds of the loudspeaker. The discourse loses its flow, becomes jolted and choppy. The instrumentalists finally refuse and eventually, denounce themselves completely. As the loudspeaker-world continues towards a fulminating alla marcia, it collapses by its own accord and transforms into the beginning of the piece: a multi-voiced whisper, that finally becomes silent.

This piece was realized 1992/93 at IRCAM with the assistance of Serge Lemouton through the resources of the IRCAM Musical Workstation and Karlheinz Essl's XLOGO/COMPOSE-Environment for computer-aided composition.

Karlheinz Essl
(english translation: Angela Greiner)


Karlheinz Essl at IRCAM 1993

Working at IRCAM's Studio 5 on my piece Entsagung
Photo © 1993 by Sophie Steinberger, Paris


Werkkommentar

In diesem als Auftragswerk des IRCAM's (Paris) entstandenen Stück prallen zwei Welten aufeinander: einem vierköpfigen Instrumentalensemble auf der Bühne stehen vier im Raum positionierte Lautsprecher gegenüber. Jedes dieser beiden Domänen bildet seinen eigenen Kosmos, formt im Verlauf des Werkes seine eigene individuelle Erscheinung aus.

Aus einer höchst amorphen Ausgangssituation des Flüsterns und Stammelns, die allein von den Instrumenten getragen wird, beginnt sich nach und nach etwas wie "Sprache" zu herausbilden. Langsam kommt ein Kommunikationsprozeß zwischen den vier Instrumentalisten in Gang. Der Eintritt der anderen Welt (die der Lautsprecherklänge) geschieht unmerklich: als künstliche Raumresonanzen werden zunächst gewisse Instrumentalklänge in den Raum projiziert und so ihre ursprüngliche starre räumliche Gebundenheit aufgesprengt.

Allmählich beginnt sich auch das musikalische Geschehen der Lautsprecher-Welt zu differenzieren. Aus bloßen Kommentaren zur instrumentalen Sprach-Suche entstehen nach und nach eigenständige musikalische Gestalten. Die Instrumente, die nun endlich ihre Sprache gefunden zu haben scheinen und sich eloquent darin zu unterhalten beginnen, werden von den Lautsprecher-Klängen mehr und mehr in den Hintergrund gedrängt. Die Rede verliert den Fluß, wird holprig und abgehackt. Die Instrumentalisten verweigern sich schließlich, um zuletzt völlig zu ent - sagen... Und die Lautsprecher-Welt, die zuletzt einem fulminantem alla marcia zusteuert, zerbricht schließlich an sich selbst und verwandelt sich in den Beginn des Stückes: ein vielstimmiges Flüstern, das schließlich verstummt.

NB: Dieses Stück wurde 1992/93 am IRCAM unter der Assistenz von Serge Lemouton auf der IRCAM Musical Workstation unter Verwendung des COMPOSE-Environment von Karlheinz Essl realisiert.

Karlheinz Essl


Score

The score of Entsagung can be downloaded for free. Please note that the music is protected by copyright.
Entsagung - page 7 of the score

Entsagung, page 7
© 1993-2014 by Karlheinz Essl


Literature


Recording



Home Works Sounds Bibliography Concerts


Updated: 17 May 2015